آشنایی با فناوری چاپ افست | چاپ افست فاطمی | تلفن : 88893140 |
1038
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-1038,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

آشنایی با فناوری چاپ افست

آشنایی با فناوری چاپ افست

آشنایی با فناوری چاپ افست

آشنایی با فناوری چاپ افست

چاپ افست به گونه اي از چاپ گفته مي شود که در آن با بهره گيري از تعدادي سيلندر فلزي و يک لاستيک طرح به چاپ مي رسد.
روش کار به اينگونه است که در ابتدا به کمک دستگاه پليت ستر، طرح به صورت بسيار با کيفيت و بدون داشتن کوچکترين سايه و مشکلي بر روي ورق فلزي يا همان زينک کپي مي شود و سپس ورق فلزي (زينک) بر روي دستگاه هاي چاپ بسته شده و طرح از روي زينک بر روي سطح لاستيک و سپس بر روي کاغذ کپي مي شود.
گفتني است در اين روش نوع مواد مورد استفاده و همچنين ماشين آلات چاپ، نقش بسيار مهمي در کيفيت کار نهايي ايفا مي کنند.
با فناوری چاپ افست آشنا شویم
صنعت چاپ، یک فرایند بسیار جذاب و فریبنده‌ای است که درگیر با ماشین‌های چاپ بسیار پرسرعت، رول‌های کاغذ 2000 پوندی، کامپیوترها، صفحات فلزی، سطوح لاستیکی (لاستیک افست)، و چاقوهای تیز می‌باشد .. لیتوگرافی افست، متداول‌ترین و پرکاربردترین فرایند چاپ محسوب می‌شود و از سه مرحله اصلی تشکیل شده است: قبل از چاپ، مرحله اجرای چاپ و مرحله صحافی .
فرایند تولید محتوا
تولید هر محصول چاپی، با پروسه تولید محتوا آغاز می‌شود. نویسندگان، ویراستاران، طراحان گرافیک و صفحه‌آرایی، در فاز اول تولید یک مجله، روزنامه، کتاب، بروشور تبلیغاتی، کاتالوگ و سایر محصولات چاپی قرار دارند .
فرایند چاپ
لیتوگرافی چاپ افست: موضوع همین مقاله – چاپ کلیشه‌ای (engraving): در لوازم التحریر با کیفیت – ترموگرافی: چاپ حرارتی برای ایجاد حروف و تصاویر روی صفحه کاغذ – باز چاپ (reprographics): کپی‌ و نسخه‌برداری – چاپ دیجیتال: کاربرد آن، هنوز محدود بوده اما به سرعت رو به پیشرفت است . – چاپ لترپرس: چاپ اصلی گوتنبرگ – چاپ اسکرین: مورد استفاده در تهیه تی شرت‌ها و بیلبوردها – چاپ فلکسو: معمولاً مورد استفاده در صنعت بسته‌بندی مثل برچسب دور قوطی‌های کنسرو – چاپ گراور: مورد استفاده در چاپ مجلات و کاتالوگ‌های تبلیغاتی – لیتوگرافی افست، موتور محرک فرایند چاپ می‌باشد . اغلب هر چاپگر تجاری از آن استفاده می‌کند . اما کیفیت محصول نهایی، به تجربه، تخصص و تجهیزات بکار رفته در دستگاه چاپ بستگی دارد .
لیتوگرافی افست بر اساس یک اصل خیلی ساده کار می‌کند: جوهر و آب نباید با یکدیگر ترکیب شوند. چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه‌ای از جنس آلومینیوم می‌باشد ، صورت میپذیرد که اصطلاحاً در چاپ افست به این صفحه زینک گفته می شود. سطح رویی این صفحه، توسط روش‌های الکتروشیمیایی اکسید شده است وتبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده است تا سختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود. سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک‌های دیازونیوم پوشش می‌دهند. زینک، توسط نور ماورای بنفش و یا لیزر، نوردهی می‌شود تا تصویر بر روی آن ایجاد گردد و سپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می‌شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود. بدین طریق، دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می شود( نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)؛ نواحی تصویری روی سطح زینک که از ماده پلیمری تشکیل شده است، چربی دوست و جاذب مرکب؛ و نواحی دیگر، آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشند. برای آنکه در نواحی غیرتصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تا ازنفوذ مرکب به آن جلوگیری شود، باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل، این کار صورت می‌گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمت‌های غیر تصویری را پوشش می‌دهد که اصطلاحاً محلول مرطوب کننده نامیده می‌شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و PH آن در محدوده 4.8-5.2 باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب کننده صورت می‌پذیرد .

چاپ افست فاطمی ارائه دهنده انواع خدمات چاپ افست و دیجیتال

برای سفارش و مشاوره با تلفن 88893140 و یا 09199969960 تماس بگیرید.

و یا به آی دی @iranzamindigitalprint در تلگرام پیام بدهید.

مطالب مرتبط :

http://www.iranzaminplot.com/2017/07/01/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%aa/

http://www.iranzaminplot.com/2017/06/25/%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%aa-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

No Comments

Post A Comment